טורים ודעות

עוד 50 שנה חרדיות יהיו בכנסת

נפתלי אלנברג, חרדים 10

בעקבות הבחירות, כמו על פי תסריט קבוע מראש, עלתה שוב בקול רעש גדול סוגיית "מעמד האישה החרדית בציבוריות הישראלית". נשים וגברים מגיבים במאמרים. והחלוקה אינה רק לפי הצפוי על פי המגדר – גברים נגד או נשים בעד. לכל אחד יש כאן דעה על אף שמדובר בשאלה הלכתית או השקפתית התלויה במצב ובזמן.
שכן, אני יוצא מנקודת הנחה שעוד חמישים שנה (אם לא נזכה לגאולה עד אז) נשים חרדיות יכהנו בכנסת מטעם מפלגות חרדיות. נקודה.
לא משנה אם אנחנו בעד או נגד, תהליכים קורים, ואף אחד כולל ה'צאלמער' מוטקה בלויא עם איומיו לא יכולים לעצור תהליכים. אולי רק להאט.
נטורי קרתא והעדה החרדית צועקים ומוחים על מגוון נושאים במשך שנים, האם זה עזר להם?

לפני חמישים שנה
לא קיבלנו תקציבים מהמדינה, עד 77 כולם ידעו שאסור לקבל תקציבים. כיום כמעט רק בגלל זה אנחנו שולחים את הנציגים לכנסת. טול את נושא התקציבים ותכניס אותו לספר החוקים, כמעט הרגת את חברי הכנסת שלנו.

הגאון הגדול ראש ישיבת פונוביז' ר' בערל פוברסקי אמר בראיון, כי בתשל"ז (עם בחירתו של בגין) בקושי אישרו לקבל 45 אחוז סיוע מתקציב הישיבות, והגדולים אז קבעו כי אסור לקבל יותר. ומדוע? למנוע כך כל יכולת של הממשלה לשלוט על מוסדות החינוך החרדיים. הרבנים הוסיפו כי 'מערכת השנור' של המוסדות חייבת לפעול במלוא העוצמה, כדי להיות ערוכים למצב, בו הממשלה מאיימת בהספקת התקציבים.

לפני חמישים שנה
כולם ידעו שאסור להיכנס לקואליציה כי על ידי זה "נושאים באחריות" וכיום  איך אנחנו מרגישים כשלא נכנסו לקואליציה, ממשלה וראשה שלא מכניסה את החרדים בפנים, זוכה מיד לתואר הנכסף "ממשלת שמד" וכדומה.

לפני חמישים שנה
גם לכהן כשר כולם יודעים שאסור. היום אנחנו כבר בשלב של "סגן שר במעמד של שר ללא שר מעליו", למתקשים, פירוש רש"י: אם זה נראה כמו ברווז, מגעגע כמו ברווז, הולך כברווז אז זה כנראה ברווז… נו שוין (מעניין שדווקא בקום המדינה שימש הרי"ם לוין כשר).

לפני חמישים שנה…
אפשר להמשיך ולהמשיך, נשים לא עבדו, לא למדו מקצוע, לא פירנסו את בעליהן שיושבים בכולל, נשים וגברים לא למדו באקדמי'ה, ועוד הרבה דברים שלא היה לפני חמישים שנה, רק לפני עשר שנים אסרו להחזיק נייד עם מסרונים והיום יש כבר "הכשר" של חלק מהאוסרים לסמרטפון.

לפני קרוב למאה שנה
עוד לפני קום המדינה בבחירות הראשונות ל"אסיפת הנבחרים כנסת ישראל" פסקו כל הרבנים כולל הרב קוק שלנשים אסור לבחור ולהיבחר, ויותר מזה, גם לגברים אסור לבחור היכן שיש זכות לנשים לבחור ולהיבחר, ורק הרב הספרדי הרב עוזיאל התיר. מה הביא לשינוי, לא ברור. מה שכן ברור לנו שלאחר כ-30 שנה עם קום המדינה הרבנים כולל החרדים פסקו שכולם כולל הנשים חייבים לבחור גם אם נשים נבחרות לכנסת.

 בעוד חמישים שנה
נעלה שוב את כל הכתבות בעד ונגד שאתם כותבים היום. חברה יהיו פדיחות, תחשבו קצת, אתם תתקדמו אז, אתם תהיו חלק מהשינוי, חלקכם ממוביליה, אל תתנו למתנגדיכם העתידיים חרב פיפיות נגדכם, גם אם עכשיו אתם נגד, תשמרו על השפה. חכמים הזהרו בדבריכם.

לקריאת הכתבה במקור

תצלום: קובי גדרון, לע"מ