טורים ודעות

האביב החרדי

יהודה אדלר, Maveze

יהודה אדלר, Maveze

בימים האחרונים הרחוב החרדי גועש ורועש בעקבות קבוצת חרדיות פמיניסטיות (עד לפני יומיים גם אני לא ידעתי שקיים כזה דבר) שתחת הכותרת: "מנעי קולך – לא נבחרות, לא בוחרות" שלחו מסמך לחברי הכנסת החרדים שבו הם מצהירות על כך שבמידה ולא יהיה ייצוג נשי ברשימות לכנסת הקרובה – נחרים אתכם והן לא תצבענה למפלגות החרדיות.

עד עכשיו לא נשמעה תגובה מצד חברי הכנסת או גדולי הדור, אבל אחד משומריהחומות החרדים, מוטקה בלוי, שמשמש יו"ר משמרת הקודש והחינוך, יצא באיום מאוד פופוליסטי-קיצוני "כל אישה שתתקרב למפלגה שלא בהנהגת גדולי ישראל – תצא בלא כתובה…". איום שכזה נשמר רק לדברים ממש חמורים הנוגעים למבנה "הבית היהודי" כגון אישה שעוברת על דת משה שבמקרה כזה הבית אינו יכול להמשיך להתקיים. השאלה שלי היא: למה הוא בחר באיום הזה דווקא? לפי דעתי כי המחאה הזאת מערערת על התא הבסיסי ביותר בחברה– הבית.

קוים לדמותו של הבית החרדי

במשך שנים הנוער החרדי גדל כשהציר המרכזי עליו בנוי הבית הוא ׳לימוד התורה', ולכן החלוקה תמיד הייתה מאוד ברורה: הגבר- אחראי על מימושה של האידאולוגיה, האישה – אחראית על כך שהאידאולוגיה תוכל להתקיים ללא הפרעה ולכן עול-הפרנסה נפל עליה. כל דבר שנוגע למה שנמצא מחוץ ל'קוקר'(?) נשאר להחלטת גדולי-הדור ולכן החרדים תמיד מצביעים לפי החלטת גדולי-הדור, "ועשית כלל אשר ירוך".

הגולם קם על יוצרו

המחאה נוגעת בכמה נקודת שלגביהם היה קיים סטטוס-קוו במשך שנים: האידאולוגיה – המחאה באה לקדם אג׳נדות הנוגעות לדברים אחרים מלבד 'לימוד תורה'פמיניזם-חרדי, שוק העבודה לנשים, שלא יפטרו אישה בגלל שהיא בהריון (למרות שהחוק קיים הרבה מעסיקים מוצאים כיצד לעקוף אותו) ופוליטיקה. גדולי-התורה לא קובעים יותר למי מצבעים וההחלטה מי יהיה חבר כנסת כבר לא 100% בידיהם. הלכתית – האם מותר לאישה לשמש בתפקיד שרה? ועד כמה חזק כוחם של גדולי הדור בנוגע להחלטות ציבוריות?

לדעתי, הסיבה שבגללה נוצרה המחאה מלכתחילה היא יציאה של נשים חרדיות מהבית – לעבודה או ללימודים – שם הן נתקלו בבעיות שמעבר ל’קוקר ופתאום יש בעיות שמגיעות לפני ה"אידאולוגיה" ונוגעות ל"חיים" עצמם. 

פוליטיקה – הסְפָר האחרון

אני לא יודע אם המחאה בכלל יכולה להצליח במסגרת החברה החרדית? או האם היא בכלל כשרה.

אני מאמין שהמחאה כן צריכה להצליח, לא רק בגלל שיש לנשים החרדיות הרבה מה להוסיף לשיח בציבור החרדי בפרט ובציבור הכללי בכלל, אלא כי היא מבקשת לבחון כיצד תפיסות יסוד חרדיות יתמודדו עם העידן הפוסט-מודרני ואותי מענין, בתור בחור שנמצא בתוך החברה החרדית, לראות כיצד המנהיגים, הפוליטיקאים וגדולי הדור יתמודדו עם הרוחות החדשות שמנשבות בתוך החומות, או האם זה אומר קץ החרדיות as we know it?

האמת זה לא משנה האם המחאה תצליח או לא? האם המפלגות החרדיות יקבלו עוד מנדט או פחות? כאשר מוטקה בלוי איים בכזה איום הוא נותן הסכמה לכך שלא משנה מה יקרה ביום הבחירות. הציבור החרדי צריך להישיר מבט לנשים שלהן ולפני סעודת שבת כאשר שרים את שיר הערצה לאישה – "אשת חייל מי ימצא", הוא צריך לעשות חשבון נפש עם עצמו לגבי האישה שתמיד היה נראה שהיא מקבלת על עצמה את תפקידה באידיאל כמובן מאליו כלא מובן מאילו בכלל.

אביב העמים הגיע גם לתוך הבית החרדי!

פורסם ב Maveze

10.12.14