דף הבית מהתקשורת

מה הבעיה שלך?

"הרגשתי שאו שאני מתגרשת או שאני מתאבדת" ,"אחרי הלידה הרביעית נכנסתי לדיכאון", "החלום שלי ללמוד באוניברסיטה", אלו היו מקצת מהקולות האמיצים ששמענו בתוכניתה של צופית גרנט.
קולותיהן של החרדיות החדשות.
מסתבר, שיש תג מחיר לאורח החיים של האישה החרדית. אידיאל ה"בית של תורה" שבו האישה מאושרת רק כי היא נשואה לאברך, מגדלת זאטוטים ועוסקת בעבודה חסרת מעוף, קורס בדממה אל תוך עצמו.

למה בדממה? כי נשים רבות חושבות שזו בעיה אישית. נטו שלהן. הן מניחות שמשהו אצלן דפוק, ועדיף לטאטא את זה כמה שיותר מהר לפני שזה ידלוף החוצה ויהרוס את השידוכים.והן לא היחידות.

בשנות ה-50 הסתובבו עקרות בית אמריקניות בפרברי ארה"ב עם תחושת דיכאון לא ברורה. הכול אצלן היה מושלם, היה להן בית פרטי עם חלקת דשא מטופחת, בעל שמפרנס היטב וילדים מוכשרים, אבל הן הרגישו ריקנות ועייפות. פסיכיאטרים רשמו להן תרופות הרגעה (או במילים אחרות סיממו אותן) וכפי שאחד הרופאים הגדיר מדובר ב"תסמונת עקרת הבית", כי מה כבר חסר לה לאישה המוצלחת הזו בוגרת הקולג'?

כל עקרת בית הייתה בטוחה שזו מצוקה אישית שלה, אך בשנות ה-60 של המאה הקודמת הבעיה כבר התפוצצה. פסיכיאטרים זיהו שנשים שאינן נשואות מאושרות יותר מנשים נשואות. מגזינים ניסו להסביר את המצוקה של הנשים כנובעת מהשכלת יתר וסיפקו להן עצות לשיפור הזוגיות וחיי המין. עד שבטי פרידן הציגה גורמים אפשריים ל"בעיה שאין לה שם" (1963), וכך היא מתארת את הכאב שכרסם בעקרת הבית הממוצעת: "הרי הנשים האחרות מרוצות מחייהן… איזו מן אישה היא אם אינה חשה סיפוק בעת מירוק רצפות?! היא התביישה להודות בחוסר הסיפוק הזה עד כדי כך שמעולם לא נודע לה כמה רבות הן השותפות לו. הן (עקרות הבית) חונכו לרחם על הנשים הנוירוטיות, הבלתי נשיות, האומללות שביקשו להיות משוררות, רופאות או נשיאות. הן למדו שאישה נשית באמת איננה רוצה בקריירה, בחינוך גבוה, בזכויות פוליטיות ובאפשרויות שלמענן לחמו הפמיניסטיות מן האסכולה הישנה". במכללות נפתחו מעונות לסטודנטים נשואים, אך הסטודנטים שם היו ברובם גברים ולנשים הוצמד התואר "תומכת בעל". (מזכיר למישהו אשת אברך?). באומץ בטי חשפה את הסוד הגדול: לשמש כעקרת בית עלול להיות תפקיד מדכא מאוד דווקא בגלל הפרקטיקות היומיות השוחקות של הטיפול בבעל ובילדים.
אומנם יש עקרות בית שמחות ויש נשות אברכים שמאושרות עד הגג, אבל לא כולן יכולות לשאוב מכך אושר.
אנחנו בעד שלכל אישה חרדית תהיה היכולת לסלול לעצמה דרך שתוביל אותה לסיפוק ולהגשמה עצמית מבלי שהיא תצטרך לשלם על כך מחיר חברתי כבד.
כי זו לא רק הבעיה שלהן!
וידיאו: באדיבות ערוץ 13, תוכניתה שלצופיתגרנט