ניירות עמדה

קול קורא לעיתונאים ועיתונאיות

קול קורא ממטה המאבק של נבחרות לאנשי ונשות תקשורת להציף את שאלת הדרת הנשים בראיונות עם פוליטיקאים חרדים.

קול קורא ממטה המאבק של נבחרות לאנשי ונשות תקשורת להציף את שאלת הדרת הנשים בראיונות עם פוליטיקאים חרדים. התפרסם במהלך קמפיין 2015 לפני הבחירות לכנסת ה-20.

אליכם עיתונאיות, עיתונאים ואנשי תקשורת

בשנים האחרונות ודאי התוודעתם לתנועת "נבחרות" ולקמפיין "לא נבחרות – לא בוחרות" שמטרתו לעורר את השיח הציבורי ואת דעת הקהל לעובדה שגם לנשים חרדיות מגיע ייצוג בכנסת ובמוקדי קבלת החלטות. עד היום, אין ולו אישה חרדית אחת בכנסת, או ברשויות המקומיות.

מאז יצאנו בקריאה קיבלנו שלל תגובות בעד ונגד, זכינו לאיזכורים אינספור במדיה הכללית ובעיקר במדיה החרדית האינטרנטית והחברתית.

הנסיון המיידי היה להוקיע אותנו, הנשים שעומדות בחזית הקריאה, לערער על מידת ההשתייכות שלנו למגזר תוך התעלמות מכוונת מהקריאה עצמה ומאלפי הנשים שעומדות מאחורינו וחוששות, בצדק, להחשף.

על כן אנו פונות אליכן נשות התקשורת והעיתונאיות, חרדיות וכאלה שאינן, אליכם העיתונאים שממלאים את התפקיד החשוב של הבאת קולות מושתקים, לא משנה אם הנכם חרדים או לא.

כשאתם מראיינים את אנשי הציבור שלנו, חברי הכנסת והעסקנים החרדים, אתגרו אותם בשאלות על הנושא.

המדיה החרדית המודפסת משתיקה את קולות המאבק הזה ובידכם לשנות.

אתגרו את אנשי הציבור שלנו  לפחות בשאלה אחת שתעסוק במאבקינו הצודק. שתמנע מהקול שלנו להשתתק.

זה הזמן להציב בפניהם את השאלות הקשות ולנסות לקבל תשובות.

זו הדרך שלכם לסייע לנו במאבק.

להלן צרור שאלות שתוכלו לשלוף בפאנלים, בראיונות ובכל הזדמנות בה תמצאו לנכון.

שאלות לדוגמה:

  • בעבר התקיים דיון הלכתי על כך שלנשים גם אסור לבחור, אך אל מול הפגיעה בכח האלקטורלי נמצא פתרון הלכתי, אולי גם במקרה זה, האיום בפגיעה במנדטים רק הוא זה שיביא לשינוי?
  • מניין למפלגות החרדיות שיש הרבה מאד נשים שאמנם פוחדות להביע את קולן בעקבות האיומים הפומביים אבל מאחורי הפרגוד לא יצביעו למפלגות חרדיות?
  • בעבר הח"כים החרדים אמרו: "נשים חרדיות לא רוצות להיות בפרונט", אבל הנה יש נשים חרדיות שאומרות שהן רוצות. זה הזמן לתת להן את האפשרות, לא?
  • למה חברי הכנסת לא נכנסים למועצת חכמי התורה ומועצת גדולי התורה, להציע את האפשרות הזאת לשילוב נשים?
  • שאלה לחברי הכנסת מש"ס: כיצד אתם שהרגשתם על בשרכם את ההרגשה של ההדרה, של חוסר הייצוג, עד שהקמתם מפלגה כדי להשמיע את הצרכים הייחודיים לכם בקולכם, לא יכולים להזדהות עם קריאה דומה כזו שמגיעה מ-50% מציבור הבוחרים שלכם?
  • תקדים “רדיו קול ברמה” – כיום הרדיו מעלה נשים לשידור בעקבות לחץ חיצוני והתערבות משפטית, למרות שנטען כי זה איסור הלכתי. האם חוק בנושא שילוב נשים בפוליטיקה יגרום לכם לשנות את דעתכם?
  • מדוע נשים חרדיות יכולות לעבוד בכל משרה בכירה רק לא כנציגות ציבור בכנסת?
  • ח"כ מוזס מעסיק רל”שית חרדית, האם העובדה שהינכם מסתייעים בשירותיהן של רל"שיות, יועצות פרלמנטריות ומזכירות לא מעידה שניתן לעבוד עם נשים, רק שיהיו דרגה מתחת?
  • ראינו את אשתו של ח"כ אלי ישי בביתו של הרב שטיינמן מתייעצת בנושאים פוליטיים, כיצד זה מתיישב עם התירוץ הנפוץ שאישה לא יכולה לבוא לבית גדולי הדור?
  • האם אתם מרגישים שעשיתם טעות בכך ששלחתם נשים לעבוד בחוץ וכעת הן דורשות גם ייצוג?
  • כולנו יודעים שיהודית יוסף, יפה דרעי, רבקה רביץ הן רק דוגמאות לנשים רבות עוצמה המעורבות ויוזמות מאחורי הקלעים במהלכים פוליטיים, האם יפריע לכם שיהיו בפרונט כחברות כנסת? אם כן, למה?
  • במקרה בו תוקפים את נשות הקמפיין בטענה שהן לא מספיק "חרדיות", האם תסכימו להציב אישה שעונה לכל הפרמטרים החרדים שלכם?
  • ליצמן שמצא פשרה בלהיות סגן שר כדי לא לסתור את עקרונותיו, גם במקרה זה אפשר למצוא פתרון יצירתי אם המפלגות החרדיות ירצו, למה לא רוצים?