מהתקשורת

בלי מועמדת חרדית, נחרים אתכם

עקיבא נוביק, ידיעות אחרונות
הן מפרנסות, מחנכות ופעילות פוליטית, ועכשיו החליטו לדרוש את הדבר האמיתי: קבוצה גדולה של חרדיות תובעות ממפלגות המגזר לכלול ברשימותיהן לכנסת נשים — לראשונה בהיסטוריה של ישראל.

המאבק הזה התחיל בדף פייסבוק. תחת הכותרת "לא נבחרות, לא בוחרות" קוראים כ־3,000 גולשים וגולשות ברשת החברתית לחרם נשים על המפלגות החרדיות במתכונתן הנוכחית. הבוקר תעלה המחאה הפמיניסטית־חרדית שלב: במכתב פומבי שתשלח לראשי ש"ס ויהדות התורה תציג קבוצת פעילות ציבור בולטות את דרישתה באופן רשמי.

"זה הזמן לצדק היסטורי, וזה בידיכם", תכריז הקבוצה במכתב. "אנו משוכנעות כי נציגות נשית תשכיל לייצג אותנו במסדרונות הכנסת באופן ראוי ונכון. ישנן נשים חרדיות רבות ומוכשרות שתשמחנה לעסוק בצורכי ציבור באמונה. הגיעה העת שנקבל את הכבוד המגיע לנו כמפרנסות עיקריות וכמחזיקות על גבנו את עולם התורה, בדמות ייצוג נשי ראוי ברשימות החרדיות. נכבד כל נציגה נשית ראויה שתיבחר על ידיכם ונרגיש כי היא שליחתנו, שליחת ציבור של 50 אחוזים מקהל הבוחרים שלכם".

בין החותמות על המכתב נמצאת שורת פוליטיקאיות בפוטנציה ששערי המפלגות החרדיות חסומים בפניהן. אחת הבולטות שבהן היא רחלי איבנבוים (29), חסידת גור מירושלים שהייתה מועמדת לאחרונה למועצת העיר מטעם הבית היהודי, אך פרשה לאחר שספגה נאצות ואיומים. "המקום שלנו בחברה החרדית הולך והופך מרכזי, ויש לנו ייצוג בהרבה תחומים — רק לא בפוליטיקה", אמרה אתמול. "יש שורת נושאים בוערים שלא מטופלים, כמו תעסוקה, שכר וגם חוסר מודעות לעניינים בריאותיים שגורם אצל נשים חרדיות לתמותה גבוהה מסרטן השד. אלו דברים שדורשים טיפול. זו לא חייבת להיות פעילה פמיניסטית — נשמח מאוד שהנציגה שלנו תהיה רבנית — העיקר שתהיה מוכשרת".

נוסח המכתב שנשלח לחברי הכנסת החרדים ופתח את קמפיין תשע"ה 2015

חותמת אחרת, מיכל צ'רנוביצקי (34) מאלעד, הריצה בעיר מפלגה חלוצית שכללה רק נשים, אך לא הצליחה להיבחר. "אני לא חושבת שהסיבה שאין פוליטיקאית חרדית היא הרבנים", אמרה אמש. "המנהיגים פשוט לא אוהבים לוותר על מוקדי כוח. אריה דרעי, למשל, מביא כל הזמן כדוגמה את אשתו יפה שאינה רוצה לרוץ לפוליטיקה. אז הנה, אנחנו אומרות שזה לא נכון. נשים חרדיות רוצות לרוץ, והגיע הזמן שזה יקרה. משה גפני אפילו צוטט בעבר אומר שאם אישה חרדית תבקש לרוץ הוא יפנה לה את מקומו. אז הנה גפני, פנה את מקומך".

הפעילה החברתית אסתי רידר־אינדורסקי (42) מרמת־גן מתחייבת לא להצביע הפעם למפלגות חרדיות נטולות נשים. "הצבעתי ליהדות התורה מאז שהייתי בת 18, וזו הפעם הראשונה שלא אלך להצביע", הצהירה. "אני לא מקבלת את האמירה שגדולי ישראל מתנגדים לכך אז אסור. גדולי ישראל קשובים לרחשי הציבור, ובעבר גם התנגדו ללימודים ולפאות נוכריות, ועם השנים הדברים הותרו. בסופו של דבר אין מניעה אמיתית לכך, ואין שום סיבה שבכנסת לא יהיה ייצוג למחצית מהציבור".

בעבר דווקא כיהנה בכנסת ח"כית חרדית, צביה גרינפלד, אך היא לא השתייכה למפלגות החרדיות, אלא למרצ. לקראת הבחירות הקרובות מחזרות כמה מפלגות אחרי עדינה בר־שלום, בתו של הרב עובדיה יוסף וכלת פרס ישראל, אך גם הפעם מדובר במפלגות שאינן חרדיות. אתמול סירבה בר־שלום לומר אם כבר החליטה לרוץ לכנסת הקרובה.

במגרש הפוליטי פועלות כמה נשים חרדיות, אבל לא בתפקיד ח"כיות. לח"כ מנחם מוזס מיהדות התורה יש עוזרת חרדית, ואפילו לנשיא ראובן ריבלין יש רל"שית חרדית — רבקה רביץ, כלתו של הח"כ המנוח אברהם רביץ. האם במארס יצטרפו אליהן חברות כנסת מהמגזר? ימים יגידו. בינתיים, בש"ס וביהדות התורה סירבו להתייחסו לידיעה.

פורסם ב"ידעות אחרונות" 5.12.14