טורים ודעות

רבותיי, אתם שולחים אותי למטבח? צפו למטבחון

שיפי חריטן, Ynet

עד לאחרונה הייתי די מרוצה ממעמדי בחברה, אבל אז פתחו המפלגות החרדיות את הפה. מדוע אני וחברותיי יכולות לעבוד בכל מקום – כולל במשרדי הח"כים – אך איננו יכולות להיות חברות כנסת? ואל תדברו אתי על צניעות. התירוץ הזה כבר לא עובד

הדרך לשוויון בין המינים ארוכה, ולנשים חרדיות על אחת כמה וכמה. להזכיר, בשנותיה הראשונות של המדינה, אסרו עליהן הרבנים את זכות הצבעה בבחירות. מאז חלפו מים רבים בנהרות רבים, וכיום – נשים חרדיות המשולבות בשוק הלימודים והעבודה, הן כבר עובדה מוגמרת.

בתוך המסגרת שבה אני מנווטת את חיי, אינני יושבת בביתי וממתינה לסיום פעולת ההרתחה של מכונת הכביסה, ובאופן אישי עד לאחרונה, הייתי די מרוצה ממעמדי בחברה. תפקידים בכירים רבים נתונים בידיהן של נשים, זכות ההצבעה שלי אינה ניתנת לערעור, ונראה שהעולם צועד קדימה.

אך משנתקלתי בתגובת באי כוחן של המפלגות החרדיות, בעקבות בקשת ארגוני הנשים לפסילתן בשל הדרת נשים – נפל לי האסימון. אודה ולא אבוש – בתחילה נדמה היה לי כי מדובר בצעד דמגוגי וקטנוני: מדוע שארצה להיות חברת כנסת או שרה בממשלה? זה אולי אחד המקומות הכי פחות מכובדים לאישה באשר היא, כשהיא נאלצת לנהל מלחמות היורדות לא פעם למחוזות בלתי נעימים או מכובדים בעליל.

אולם קשה היה לי להישאר אדישה אל מול תגובת המפלגות החרדיות: "לגברים אצל המשיבה תפקיד אחד, ולנשים תפקיד אחר. אין בחלוקת תפקידים זאת כדי הדרת נשים, כדי הפליית נשים, או כדי לטעון כי נשים פחותות מגברים".

אל תבלבלו אותנו עם תירוצים של צניעות

בעצם ניסוחים כגון אלה מסיבות המפלגות החרדיות נזק לעצמן. כשם שלי נפל האסימון, אני סמוכה ובטוחה שגם לרבות אחרות – אולי אף לרבים. כיצד אפשר לקרוא שמישהו מייעד לך "תפקיד אחר", מבלי לעצור לרגע ולתהות מהו? מישהו שם רוצה להסביר לי?

מדוע אני יכולה לצאת לעבוד במשרות רמות מעלה בכל מקום – ודווקא בכנסת אינני יכולה לעבוד? מדוע נשים יכולות לאייש תפקידים במשרדים של חברי כנסת, אך אינן יכולות להיות חברות כנסת בעצמן? האין מדובר כאן בשתלטנות גברית במסווה של הלכה?

האם באמת יש הבדל בין אישה חרדית העובדת קשה לפרנסתה ומפתחת קריירה בכל משרד אחר – לבין היותה ח"כית? אולי תפקידי הוא לצאת ולפעול למען טובת הכלל? אולי יש בי את הכישורים והיכולות הנדרשות להילחם את המלחמה עבור בני ובנות העם אשר בתוכו אני גרה?

דוברי המפלגות החרדיות הגדילו והוסיפו כי ציבור הנשים החרדיות ברובו לא יצביע למפלגות החרדיות אם אלו יצרפו נשים, משום שהדבר עומד בניגוד להלכה. מסתבר שאינני בקיאה מספיק בהלכות, ואולי כמוני עוד רבות וטובות – אך ייתכן שכל כך הרבה נשים טועות? בשיחות ערות עם נשים מכל שכבות האוכלוסייה, גיליתי שבעקבות השיטה החרדית מפסידות המפלגות הללו לא מעט בוחרות, ואף בוחרים!

טעמי צניעות? זה לא מתקבל על הדעת. בטוחני כי ניתן להתנהל בתפקיד של נבחרת ציבור במרב הצניעות שעליה חונכתי כאישה חרדית, מתוך כבוד עצמי, לבוש מכובד ושפה נקייה. כוחן של נשים ידוע ומוכח, וחבל להפסיד אותו. במבט בהיר, בלתי הגיוני שאישה תצליח לנתב כיום את דרכה לעבר מפלגה חרדית, אך די ברור כי הכיוון מושך לשם.

חייבים אישה חרדית בכנסת

האם אני מוכנה להמשיך לתת את קולי למפלגה שאיננה מאפשרת לו להישמע – או שמא הגיע הזמן להתעורר ולהכריז בקול על הרצון להיות שותפה במלאכה החשובה, ולהבהיר לכל בר-דעת, כי לפחות אחד מתוך 120 כיסאות, ראויים לתרומתה של אישה חרדית.

דווקא במקום שרבים יכנו אותו כנמוך ומלא זוהמה, ראוי וכדאי שתהיה אישה שתקום ותזעק את עלבונה של חברותיה למגזר, המנוצלות באופן אכזרי ברמת השכר שלהן בעבודה, למשל, ובתנאים המגיעים להן.

אני מניחה שאם אערוך סקר בין האנשים הנמנים על המגזר החרדי, אשמע הרבה מאוד סיבות מדוע לאישה חרדית אין מקום בכנסת – והמתנגדים אף יפרסו את כל צדדי הפן ההלכתי. אולם ההלכה איננה חדה וברורה בעניין, והיא נתונה למחלוקת בין רבנים שונים.

נכבדיי המתיימרים לייצג אותי ואת שכמותי, חשבתם כי אולי טעות בידיכם? חשבתם פעם מדוע אינכם מצליחים לגרוף עוד מנדטים משנת בחירות אחת לזו שאחריה? והרי המגזר שלנו ידוע בכוח הילודה הבלתי מועט שלו. היכן כולם?

לו הייתם יורדים אל העם ומנסים להיעזר בכוח חדש, ואפילו לאו דווקא נשי, יש סיכוי גדול שהייתם מצליחים למנף את הקיים למקומות גבוהים בהרבה. חלקים רבים במגזר החרדי, הולכים ומרגישים כי אין להם ייצוג הולם. עם כל השינויים שנעשו עד כה, ובעידן שבו נשים זוכות לבחור ולהיבחר – אין מנוס מלהחיל את הכללים הדמוקרטים ליברליים על כל המשתתפים במשחק הפוליטי.

לא חבל שבגלל גחמות כאלו ואחרות, יילך כוחן של המפלגות החרדיות וימעט? בואו ניתן לציבור את אשר לבו חפץ, כי בשיתוף פעולה נגיע להישגים הרבה יותר גדולים.

לקריאת הכתבה במקור

תצלום: לע"מ